Wednesday, December 16, 2009

Cikgu Zam Pulang Ke Kampung


Assalamualaikum dan salam tautan ukhwah kepada semua pengunjung nukilan SSDL. Setelah selesai kursus bahasa Jepun bahasa peringkat awal, saya akan pulang ke kampung halaman untuk bercuti bermula esok dan akan kembali ke bertemu kalian semula pada 27 Disember ini. Saya ingin merekamkan setinnggi penghargaan kepada semua pengunjung yang sudi bertaman di SSDL ini dan entri KASIH SAYANG akan kekal untuk dikongsi dan dibincangkan sehinngga CikguZan kembali nanti. Kalian yang dikasihi sekalian digalakkan untuk menjemput kenalan anda semua bagi berkongsi pengalaman masing2 dalam post Kasih Sayang di bawah untuk kita sama2 mencari nikmat hidup di masa akan datang. Sekali lagi ucapan terima kasih kepada semua tetamu SSDL yang sudi berkongsi dengan saya pelbagai pengalaman masing2. InsyaAllah kita jumpa lagi minggu hadapan, Amin.


*jaga diri baik2 semua ye (",)- salam tautan ukhwah dari anak kampung di pedalaman.

Sunday, December 13, 2009

Kasih Sayang

Assalamualaikum pengunjung semua, terima kasih kepada pengunjung setia, penghargaan tinggi buat anda semua.
Post ini CikguZam nak kongsi sinopsis satu drama melayu dalam TV3 smlm. Mengisahkan konflik yang berlaku dalam rumah tangga. Dipendekan cerita ianya berlaku kerana salah faham, ketidakbertanggungjawaban, kecurangan, perubahan sikap kerana kenaikan pangkat dan pentingkan diri sendiri. Diselitkan dengan satu kisah pedoman bahawa seorang ahli ibadah yang taat pada agama yang akhirnya terjebak dengan perbuatan zina setelah "dihasut" penangan arak..(walaupun menolak zina pada awalnnya). Akhirnya keluarga itu dapat diselamatkan kerana kuatnya kasih sayang suami isteri. Bak kata "drama" ini, .................. Orang dewasa yang telah kasih sayang antara satu sama lain, walaupun bergaduh atau berkonflik, tetapi ia tidak membawa maksud membenci tetapi masih sangat kasih dan sayang antara satu sama lain. Jom kita renung bersama

Kesimpulan dan pandangan peribadi cikguzam melalui observation and reading = Hidup ini (terutamanya bagi orang muda-including me) kita tidak boleh sentiasa membayangkan semuaaaa nya perkara indah-indah sahaja dalam hidup ini dan our future tetapi kene "gemar" dan bimbang kebarangkalian atau musibah yang mungkin akan menimpa kita-BECAUSE ANYTHING CAN HAPPEN. Maka, melalui persediaan mental dan amalan hidup demikian, InsyaAllah future kita akan TENANG, AMAN, BAHAGIA, INDAH ROMANTIK BERPANJANGAN, DIBERKATI DAN NIKMAT,,,,,,,,, Aminn (",)

Thursday, December 10, 2009

Kalau dah rezeki.........

Assalamualaikum semua, kisah hari ini ialah "keajaiban" yang berlaku pada aku di lewat malam pada 12 November 2009. Hari itu setelah pulang dari libraray lbh kurang jam 6pm, aku mengidammm sangat dan sangat299x nak makan daging kambing (lamb chop) heheh. Jadi aku terus call 2 orang sahabatku yang juga kaki@peminat setia lamb chop, tapi kedua2nya tak berminat dengan pelawan aku untuk pergi melahap lamb chop pada malam itu. Aku pun pulang ke kediaman dengan sedikit keFRUSTsan yang agak terkeciwa duka nestapa =(. Aku yang sangat mengidam tadi tanpa membuang time@masa terus menelefon seorang sahabat lagi untuk meminjam motor kerana ingin pergi seorang diri ke Restoran chop n steak yang diimpikan, tapi apakan daya kawan ku itu cakap,,,,,"emm maaf zam, aku kene ambil kawan aku di LRT jap lagi kul 10pm, skrg dah 9.30pm. Tp klu ko sempat balik jam 10pm, ok je". lalu aku mengkenselkan nak pinjam motornye krn bimbang terlewat dan takmau nyusahkan orang dek kerana dagin kamben. Maka aku pun anggaplah malam itu impian untuk menyantap daging kambing mungkin tidak tercapai. Bagi mengisi kecedihan itu, maka ku ambil keputusan untuk pergi membasuh pakaian. Setelah aku selesai basuh pakaian dalam jam 10.30 dan aku terus menunaikan solat isyak (yang agak sudah kelewatan). Selepas solat isyak dan perkara2 sunatnya, aku termenung di atas sejadah sambil berkata pada diri ku sendiri "ape laaa yang nak dirisaukan, disedihkan, diidamkan dangat pasal lamb chop tu, klu lah ia adalah rezeki aku malam ni, mesti aku akan dapat makan, tapi klu bukan rezeki aku walau macam man sekalipun tetap akan bukan milik aku, klu bukan rezeki kita makanan yang sudah berada di tangan pun boleh terjatuh ke tanah" (fuhhh, best juga bercakap sorang diri ni,,,hehe). Jam sudah pukul 11.15pm, dan tiba2 ,,,,,tibatibatiba,,,,kuk,,,,,kuk,,,kuk, kuk, kuk kuk, pintu bilik ku diketuk. Aku lantas membuka dan kelihatan Azmi sahabatku di depan pintu, sambil berkata, "ZAM, AKU BARU BALIK DARI PAHANG NI, INGAT NAK BALIK ESOK JE SEBAB HUJAN LEBAT TADI, TAPI HUJAN DAH REDA DAN AKU DATANG HARI NI GAK. AKU BARU SAMPAI NI, LAPAR LAK, JOM KITA G MAKAN," dan setelah berbual si Azmi juga nak makan kamben, hahahahahahha dan hahah dan hahaha lagi, Alhamdulilllahhhh, berjaya impian ku walaupun dal lewat malam. Inilah yang dikataka, KALAU DAH REZEKI,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, (",)

Tuesday, December 8, 2009

Cikgu Zam Kembali (",)

Assalamualaikum semua teman dan sahabat pengunjung nukilan "sesumur sawah di ladang". Harap2 semua nya sihat dan baik2 belaka, dan satu lagi bahagia sokmo. Lama rasanya tidak menjenguk blog sendiri dan kawan2 kerana pulang berehat, beraya, dan melawat anak-anak mukim nun jauh di kampung halaman (hehe,,mcm penghulu kampung yang pulang dari merantau lak). Al maklumlah bila pulang ke halaman tercinta, internet pun takde (broadband pun takde,,hihk25776x). Best sangat dapat berehat di kampung, tapi aku kembali ku kampus bagi meneruskan kursus bahasa yang aku jalani baru2 ini. Apa yang saya ingin kongsi pada nukilan ini ialah suasana di dalam keretapi yang saya naiki sepanjang dalam perjalanan. Ada gembira dan ada kecewa. Gembira kerana melihat ketabahan dan kekuatan ibu bapa/datuk nenek yang sanggup bersusah payah bersama anak dan cucu yang masing2 dalam perjalanan ke destinasi untuk menunaikan tanggungjawab mereka, ada yang kelihatam membawa barang yang banyak, dukung anak lagi, dan macam2 ragam kita boleh lihat. Yang sedih nya pula ialah apabila econ ketapi problem semalam, tak berapa elok agaknya, so suhu meningkatlah dalam train sebab wap2x manusia "berkeliaran di sana-sini"(metefora ckit). Dan hati ini juga sedih melihat ramai muda-mudi macam mengabaikan solat je, tido tak bangun2, paling nampak ketera time subuh. Apepun perjalanan selama 12 jam kali ini aku gembira kerana dapat observe masyarakat yang pelbagai gaya dan cara bicara. Salam Berbahagia kepada semua Pengunjung Blog Saya.....................Bersama memartabatkan insan malang, (",)

Thursday, November 19, 2009

Memori

















Hati kecil ini teramat simpati, kesian dan sedih bila melihat beberapa orang murid darjah 6 (UPSR) di sebuah sekolah rendah yang aku mengajar sementara suatu ketika dahulu, masih tidak dapat membaca, mengeja dan menulis. Lantas sebelum meninggalkan sekolah itu untuk melanjutkan pengajian, aku mengambil keputusan untuk mendidik mereka seramai 9 orang murid. berbekalkan sedikait pengalaman menguruskan beberapa Program Motivasi di semenanjung aku jadikan bekal. Kesemuanya aku jaga mereka 9 hari 8 malam (mengajar membaca, mengaji Quran, memasak, melatih mereka bermain (riadhah), memberi motivasi kepada mereka, membawa mereka ke pasar untuk membeli barang, dan kami juga berkhemah pada malam ke - 8. Aduhhh, letih dan penat. Bukan senang menjaga 9 orang kanak2 yang pelbagai gaya selama 9 hari 8 malam hanya seorang diri. Aku sanggup lakukan semua ini seorang diri kerana bimbangkan masa depan mereka yang pastinya sangat mencabar.
* Bukan senang rupa2nya bagi ibubapa untuk membesarkan anak2.
****Ada baiknya juga aku dapat pengalaman ini walaupun masih bujang, aku pelajari banyak perkara................................ Bersama kita memartabatkan insan malang. Tak rugi menolong orang.

Saturday, November 14, 2009

Terima Kasih

Bebarapa hari yang lalu adalah antara hari yang mengembirakan dan membahagiakan diri dengan pehun erti. Kiriman hadiah melalui pos ekspress oleh seorang sahabat yang sangat setia dan bernilai. Inilah yang dikatakan hubungan yang dimpikan. Tak rugi kita berbakti dan suka menolong insan lain dan mewujudkan hubungan yang baik sesama insan. Semoga sahabatku insan yang tabah itu sentiasa cemerlang dalam hidup, dikurniakan nikmat kehidupan, keberkatan dan kebahagiaan. Amin.

Wednesday, November 11, 2009

Antara Malu dan "Malu"

Sejak kebelakangan ini ramai pula yang bertanya aku bagaimana untuk mendapatkan keberanian bercakap dikhalayak ramai dan yakin dengan kebenaran yang ada dalam hati kita. Kesemuanya aku beri jawapan yang sama iaitu doa, berusaha dengan gigih, perbanyakkan ilmu dan bersedia untuk "malu". Maksudnya kalau seorang pelajar mereka perlu sedar waktu sekarang kita kena berani untuk cuba bercakap dikhalayak ramai, berkongsi idea dan pandangan dengan masyarakat walaupun terpaksa malu dan ditertawakan orang, kerana malu sekarang adalah malu yang tidak akan memalukan maruah dan nilai hidup. Tetapi,,,,!!! andaikata sekarang kita asyik malu-malu untuk mencuba (di saat masa belajar), maka tunggulah bahawa kita akan benar-benar malu @ dimalukan bila kita tidak dapat melakukan sesuatu semasa dalam realiti kehidupan kerja sebanar. Itulah malu yang benar2 memalukan muka dan wajah diri kita. Jadi pilih lah samada "MAHU MALU SEKARANG, ATAU MAHU MALU SUATU HARI NANTI"

p/s : - Aku juga banyak melalui peristiwa memalukan (tapi positif) tetapi manjadikan aku lebih dewasa. Pernah peristiwa memalukan yang berlaku pada diriku dijadikan satu kisah cerita contoh oleh seorang motivator di negeri cik siti wan kembang.

Thursday, November 5, 2009

Pengkhianat Bangsa

Entahlah, sedih dan kecewa. Sesama bangsa dan agama pun nak berhasat berdengki dan sanggup menjatuhkan orang lain. Sanggup melakukan perkara yang bukan-bukan dan akan memudaratkan diri sendiri dan masa depan. Semakin umur mencecah dewasa, sikap semakin tidak matang dan suka menafikan hak orang. Aduhh, kesian pada insan yang menjadi mangsa. .,,,,,,,,Fitnah ! Penipu ! dan Kaki Bodek !

Bersabarlah wahai sahabat yang terpaksa menelan walaupun pahit.

Saturday, October 31, 2009

Hiroko Otsu

Impian semakin menghampiri kenyataan, setelah pelbagai perkara aku usahakan untuk itu, dan persiapan yang semakin aku giatkan, beberapa petanda kian membawa aku ke sana. Isnin pagi, pertemuan seperti yang dijanjikan antara aku dan Otsu. Hiroko Otsu merupakan pelajar tunggal berbangsa Jepun yang kini sedang berada di Kampus ku, menuntut ilmu di sini buat seketika waktu sebelum kembali pulang ke negara Matahari Terbit itu. Pertemuan aku bersama Hiroko Otsu adalah atas dasar beberapa perkara penting ke arah aku mencorak masa depan yang lebih gemilang buat dunia ini...! Yang pasti, pelbagai cabaran yang sudah aku JANGKA perlu aku tempuhi. Aku perlu bersedia untuk 3 perkara (sebelum, semasa, dan selepas).
Antara Aku, Hiroko Otsu dan "TUA".

Thursday, October 29, 2009

Ku Cari Air

Ketika sedang kusyuk mengulagkaji di library, tetiba Sms yang diterima jam 3.30 petang dari seorang sahabat yang memaklumkan bahawa tiada air d kolej kediaman dan mungkin untuk beberapa hari. Aku hanya senyum (tapi dalam hati terfikir, kat mane laaa aku nak mandi, hik..hik)- Air di sekitar UPM dijangka tiada sehingga Rabu.aku lupakah hal sumber segar itu dan terus fokus pada study, study dan study...
4.25PM - Aku ke surau library untuk solat asar bersama seorang sahabat - masa mengambil wuduk, air di sini juga semakinkehabisan, mengalir perlahan.
5.00PM - Aku menduduki peperiksaan akhir HRT
6.30PM - Peperiksaan selesai
6.45PM - Aku ke Cafe Ekonomi untuk minum dan terus menunaikan solat magrib di surau Fak. Eko. Semasa ke tandas, aku TERKEJUT BERCAMPUR GEMBIRA bila melihat semua paip dalam setiap tandas dan setiap sinki terbuka dan air mengalir keluar bersama "pembaziran"!! Aku segera masuk ke setiap tandas untuk menutup semua paip itu begitu juga dengan paip2 sinki. (",) hatiku puas dan lega dapat peluang lakukan amal secara spontan begitu.
7.30PM - setelah selesai solat magrib aku terus ke Kompleks Akademik Pusat, Peperiksaan "Testing and Evaluation" bermula jam
8pm-10.30pm10.45PM - pulang ke kediaman, dengan harapan ingin menjamah air untuk mandi dan menyegarkan tubuh (setelah tak pulang dari pagi)
11.00PM - Alamakkkkkkkkkk......!!!!!!!! Air masih takdeee,,!! Arghhhhhhhhhh!!!! Pelik rasa, sebentar tadi di Fak. Eko, air yang melimpah ruah keluar dari semua dan setiap paip seolah-olah memberi maksud, "air sudah ada" dan mungkin tadi semua pengguna terlupa untuk tutup paip bile buka air tiada, tapi sangkaan ku meleset, air sebenrnya masih tiada ! Aku rasa tak sedap badan, tak selesa,, AKU PERLU CARI AIR MALAM INI !
12.20AM - aku hubungi sahabatku di Kolej 6 dan tanya tentang AIR, katanya AIR ada di sana,. YES, YES aku tersenyum puas gembiraaaa !!
12.25AM- Aku bergegas ke Kolej 6 bersama Azmi menaiki motor, untuk "BERTEMU AIR".

* gembira rasa dapat menyegarkan dan membersihkan diri dengan air suci, Alhamdulillah,.* Aku bawa pulang 2 botol besar air sebagai bekalan untuk wuduk subuh esok. - Hati gembira, riang dan puas, walaupun telah lewat malam tapi kerana niat ingin membersihkan diri, menyegarkan diri dan mencari bekalan untuk wuduk di esok hari, Allah temukan aku dan azmi kepada air. Terima Kasih kepada Hafiz kerana sudi menerima tetamu ini hanya kerana "AIR".

Saturday, October 24, 2009

Jasa Sukri, Kerana Kejutkan Subuh Bersama Aku

Perjalanan pulang petang Jumaat tadi setelah perbincangan kali ke-3 untuk urusan itu bersama Ketua Jabatan yang telah selesai tepat Jam 4.47pm.

Sambil menunggu bas, tetiba aku terkenangkan Sukri, seorang sahabat yang tabah di zaman persekolahanku dahulu. Beliau bersama aku pada ketika itu sama2 terlibat dalam urusan mengimarahkan surau sekolah. Suatu malam aku dikejutkan oleh seorang sahabat yang meminta aku agar selamatkan Sukri yang sedang "dibelasah"oleh 5 orang pelajar samseng di asrama, aku dengan pantas segera ke tempat kejadian dan teramat simpati melihat keadaan sukri pada ketika itu. "Mereka memukul sukri kerana marah pada SUKRI dan AKU yang setiap pagi kejutkan palajar asrama untuk bangun menunaikan Solat Subuh.". Dasyatkan, kebencian yang kami terpaksa telan....??? Aku terus meleraikan pergaduhan itu melalui perundingan dan membawa sukri ke bilik aku dan ku kunci (memandangkan bilik Ketua Asrama dan Pen., dikhaskan untuk 2 orang sahaja, roomate aku pulang kerana demam). Aku sedih melihat wajah sukri yang lebam dan luka2. Lantas aku ambil uabt dan sapukan pada kawasan yang tercedera itu. Pada ketika itu, air mata sukri berlinang tanpa sepatah kata, kami hanya saling memandang. Dan secara tiba2 sukri memberi tahu aku bahawa dia sudah tidak sanggup lagi untuk bersekolah, dia ingin berhenti sekolah dengan segera. Macam2 dugaan yang kami lalui bersama, Sukri mahu pulang malam itu juga. Tapi aku melarang, aku menghalang dan berjanji untuk sama2 mengharungi masalah itu. Dammm,,,,!!!!! pintu bilikku ditendang kerana samseng2 itu masih belum puas hati, dan ingin terus membelasah sukri dan aku, aku tidak menghiraukan semua itu! dan kemudian mereka beredar. Dan akhirnya kami terlelap dan apabila aku tersedar pada jam 5 pagi, aku dapati sukri sudah tiada,,,! Puas aku mencarinya, tapi gagal ditemui. Bimbang juga kalau2 berlaku sesuatu yang kebih buruk padanya. Keesokkannya kes ini kecoh di sekolah, dan samseng2 itu ditangkap. Kehilangan sukri sebenarnya adalah "dia telah pulang ke kampungnya sendirian pukul 4am lebih seorang diri, dalam kegelapan meredah hutan mengikut jalan singkat (jalan balak tanah merah). Kasutnya penuh lumpur dan beliau nekad untuk pulang juga. Setelah puas ku pujuk akhirnya sukri kembali ke sekolah seperti biasa dan menduduki SPM bersama aku. Terima kasih dan Tahniah SUKRI,> SEMOGA HIDUP MU KINI SENTIASA DALAM KEBERKATAN DAN BAHAGIA BERSAMA ISTERI TERSAYANG.

Saturday, October 17, 2009

Harapan Dan Impian

Semalam proses untuk perkara dan urusan itu telah aku mulakan, dan aku akan terus lakukan, kerana ia adalah impian untuk mencorak masa depan yang lebih bernilai. Segalanya akan aku harungi, sebab itu aku sanggup usaha untuk itu. Terima kasih di atas sokongan dan galakkan dari 6 orang utama yang terlibat dalam merestui usaha murni ini. Aku harap berjaya untuk "impian itu". Ya Allah, padaMu aku memohon.

Tuesday, October 13, 2009

Jemputan Doa

Petang sebentar tadi, ketika baru sahaja memasuki bilik setelah pulang dari kuliah sejak pagi tadi dan ingin aku berehat sebentar sebelum menunaikan solat Asar dan untuk ke kelas seterusnya,.. Deria telefon ku berbunyi dan ku lihat pada skrin tertera seorang nama sahabat ku.

Assalamualaikum Ropi..."sapa nya

Waalaikumussalam,"aku.

Ropi, kau free tak Khamis pagi?" dia

Aku free je, tapi Khamis ade kelas kul 10 pagi, tapi kenape tetiba tanya aku free pagi khamis ni?"aku ingin kepastian.

Macam ni, Pejabat Masum ade nak buat sedikit Jamuan EidulFitri Khamis pagi dalam kul 9.30 nak start, jadi nak minta kalau kau boleh untuk baca doa pada majlis tu, boleh tak??

Ohhhhh, gitu, InsyaAllah, boleh je, tapi lepas tu aku nak cepat la sebab aku ade kelas, ok berezz nanti aku datang,"jawabku.

"Dalam hati kecilku, aku terfikir sesuatu, aku patut bersyukur sangat2 pada Illahi kerana di jemput untuk membacakan doa pada majlis yang sudah pasti nya akan dapat mengeratkan ukhwah silaturahim sesama insan ini.

Dan kepada semua staf Masum dan sekelian yan terlibat, semoga anda semua berbahagia selalu dan dikurniakan nikmat hidup yang sejati, Amin. Semoga kejayaan milik kita bersama................................................................................

Terima Kasih kerana sudi menjemput insan kerdil ini.

Monday, October 5, 2009

Semoga Ikatan UKhwah Terjalin

Alhamdulillah,,,, bersyukur dan gembira rasa dihati kerana program untuk merapatkan ukhwah antara pelajar-pelajar Bacelor Pendidikan Sains Pertanian UPM berjalan dengan lancar. Bermula dengan acara permainan sukaneka di sebelah pagi, dan kemudian diiringi dengan sambutan Hari Raya EidulFitri. Terima kasih dan setinggi peghargaan diucapkan kepada semua sahabat yang sudi meluangkan masa untuk melibatkan diri dalam program ini. Semoga dengan pertemuan ini ikatan ukhwah antara kita semakin terjalin dengan baik dan dapat menambahbaikan segala urusan seharian kita, InsyaAllah. Dan kepada sahabat-sahabat semester 4, sangat tinggi penghargaan sekali lagi ucapkan,,,,,,,,,walaupun last minit, kirenye jadi gak la ye persembahan sajak team kite,,,hahahah,,,,, nak abis suara saya rase,...hahaha. Dan pada yang cakap suara saya masa bersajak lain dari biasa tu, maaflah ye,,,,,,,saya ni banyak software,hik,,hik.... dan ter"emosi" mase bersajak tu, maklumlah dah lame tak bersajak nii. Dah hampir 6 tahun tak buat persembahan sajak (",). Cume time nyanyi lagu nashid tu suara memang dah tak brape nak keluar dah,,,,,,,haha. "SELAMAT BERBAHAGIA BUAT SAHABAT SEMUA, SEMOGA HIDUP DIBERKATI"........ Aminnnn.

Wednesday, September 16, 2009

Cerita mereka yang 'pergi'

"MIMIM, puasalah. Kalau Mimim puasa, Mimim dapat pahala. Bila Mimim dapat pahala, Abi dengan Ummi pun dapat pahala. Mimim, sayang Abi kan?" pujuk seorang bapa yang membahasakan dirinya 'Abi' kepada anaknya yang berusia lima tahun. Pujukan agar anak kecil itu berpuasa dilafazkan si bapa pada Ramadan tahun lalu.
Tahun ini, kata-kata pujukan itu hanya tinggal kenangan dalam diri Mimim atau Sofiah Munawwarah Asri, 6. Suara lembut itu tidak lagi kedengaran kerana bapanya, Ustaz Asri Ibrahim telah 'pergi tak kembali' pada 13 Ogos yang lalu, kurang dua minggu sebelum Ramadan menjengah. Asri, 40, yang merupakan vokalis kumpulan nasyid Rabbani meninggal dunia akibat serangan jantung.
Mungkin sukar buat Mimim melupakan memori bersama bapanya yang menjadi tempat bermanja. Apatah lagi, Mimim akrab dengan bapanya.
video

Monday, September 14, 2009

Dialek Pusaka

Suatu hari aku menyapa sahabatku yang sedang termenung, (beliau berasal dari Pahang)
Salam,,,,,,amboii, lame termenung? kataku sambil tersenyum.
Wslam, eh dah lame ke sampai,? jawab beliau..
saje je boring laaa, hehe.."tambah beliau lagi.
Dia adalah antara sahabat karibku (di zaman aku belajar diperingkat Diploma dahulu, dan kini aku kembali semua ke UPM tetapi tanpa beliau kerana beliau sudah tamat pengajian dan kini sedang bekerja,) yang sangat suka dan berminat untuk bercakap "dialek kelantan" lebih-lebih lagi ketika bersama aku, berbual bersama aku. Selepas berbual beberapa katika, kami ke Bukit Ekspo UPM untuk bersiar-siar sambil merehatkan minda. Ketika sedang berjalan, kami terserempak dengan sebuah keluarga yang juga sedang bersiar-siar di situ. Kami terdengar perbualan mereka yang rancak dan sahabat ku sangat terkejut secara tiba-tiba. Katanya,,,,,,,,, "Wouuuuuuuuu hebatnye budak kecil tuuuuuuuu, kecil2 pun dah pandai cakap dialek kelantan", sambungnya lagi,,,,,,,"aku yang dah besar ni dah banyak kali mencuba, tapi tak fasih2 lagi". kata2 sahabatku itu membuatkan aku tergelak seketika,,,,,,,,,, lantas aku menjawab,,, "Memanglaaaaa budak kecil tu fasih, sebab die anak jati kelantan" balasku sambil ketawa.

Friday, September 11, 2009

Inspirasi Si Adik Bongsu

"Salam, cham (nama samaran beliau), camne UPSR boleh jawab ok semua tak?? tanya aku, sebaik sahaja mendengar suara pertama cham.
"Bolehhhhhhhhhhhhhhh, semua bolehhhhhhh,,,,cuma Bahasa Melayu K1 je susah skit, yang lain semua ok" kata cham dengan penuh yakin.
aik,,,,??? dalam fikiranku macam pelik je ckit, selalunya yang masalah BI, ini lain pulak BM yang agak susah.......
tul ke ni??? tanya ku ingain kepastian,,,,,,,,,,
Betullllllllll, yamh lain semua senang termasuk BI.
Wooooouuuuuuuuuuuuuu hebat juga adik bongsu ku ini ye", jawab hati ku di dalam kalbu.
**** ikulah antara 30% petikan perbualanku dengannya sebentar tadi,
Aku yakin, dan berdoa semoga cham akan mendapat kecemerlangan dalam UPSR dan seterusnya juga dalam hal-hal yang akan datang, begitu juga dengan adik-beradikku yang lain. InsyaAllah, Amin, Amin, Amin......................

Tuesday, September 8, 2009

Selimuti Hati Dengan Penuh Kasih Sayang


Hari ini,,,,,,

kita dengan mudah melihat insan berakal

yang cerdik pandai orangnya namun lupa untuk menyelimuti hati mereka,


Hari ini,,,,,

kita sering lihat ramai manusia yang kian lupa menjaga hati

mereka kerana rakusnya membolot pusaka dunia,


Hari ini,,,,,

kita sering saja bertemu warga dunia yang suka menyakiti

hatinya sendiri, lupa nilai hatinya, dan tiada masa untuk

mengubati luka-luka di hatinya,


Di saat hati kita memerlukan kita,

kita sering pula lupa lantas meninggalkan saja nilai hati kita terbiar,,,,,,,,


Ramai insan yang sudah lupa nilai hidupnya untuk berbakti...........

kerana mereka hanya tahu melihat kepentingan sendiri.


Ayuh, bersama kita merenung dan menilai sedalam-dalamnya nilai hati kita....

TIADA INSAN LAIN YANG PALING MENGENALI DAN MENJIWAI HATI KITA

kalau bukan ALLAH dan DIRI KITA........

Monday, September 7, 2009

Nuzul Quran -Bersama Menghayati......




Peristiwa nuzul al-Quran menjadi satu rakaman sejarah dalam kehidupan Nabi SAW hingga seterusnya berperingkat-peringkat menjadi lengkap sebagaimana kitab al-Quran yang ada pada kita hari ini. Peristiwa Nuzul al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, tahun ke-41 daripada keputeraan Nabi Muhamad SAW.
Perkataan ‘Nuzul’ bererti turun atau berpindah dari atas ke bawah. Bila disebut bahawa al-Quran adalah mukjizat terbesar Nabi SAW maka ianya memberi makna terlalu besar kepada umat Islam terutamanya yang serius memikirkan rahsia al-Quran.‘Al-Quran’ bererti bacaan atau himpunan. Di dalamnya terhimpun ayat yang menjelaskan pelbagai perkara meliputi soal tauhid, ibadat, jinayat, muamalat, sains, teknologi dan sebagainya. Kalimah al-Quran, sering dicantumkan dengan rangkai kata ‘al-Quran mukjizat akhir zaman’ atau ‘al-Quran yang mempunyai mukjizat’.
Malah inilah sebenarnya kelebihan al-Quran tidak ada satu perkara pun yang dicuaikan atau tertinggal di dalam al-Quran. Dengan lain perkataan segalanya terdapat di dalam al-Quran. Firman Allah:
"Dan tidak seekor pun binatang yang melata di bumi, dan tidak seekor pun burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan mereka umat-umat seperti kamu. Tiada Kami tinggalkan sesuatu pun di dalam kitab Al-Quran ini; kemudian mereka semuanya akan dihimpunkan kepada Tuhan mereka (untuk dihisab dan menerima balasan). (Al-An’am:38)"
Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.


Apakah kaitannya malam al-Qadar dengan nuzul al-Quran? Sebenarnya al-Quran dan malam Lailatulqadar mempunyai hubungan yang rapat antara satu sama lain sebagaimana yang diterangkan di dalam kitab Allah dan hadis Rasulullah SAW di antaranya firman Allah SWT
Maksudnya: Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar, Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu? Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar! (al-Qadar:1-5)

Friday, September 4, 2009

Kurniakanlah Daku Keberkatan


Dia dibangkitkan dari golongan tihamah

Di akhri zaman menjelang hari kiamat

Dibelakang badannya ada alamat

Menghampirinya pasti akan mendapat rahmat

Putih bersih dahinya sinar hitam rambutnya

Baik paras mukanya dan bercahanya

Dua tapak kakinya pernah dikucup unta

Unta hilang derita unta tiada duka

Binatang dhab pernah beriman denganya

Pokok pernah memberi salam padanya

Batupun pernah berkata-kata padanya
Yunggul pernah menangis mengongoi mengadu padanya

Putih bersih dahinyanya sinar hitam rambutnya

Baik paras mukanya dan bercahanya

Dua tapak kakinya pernah dikucup unta

Unta hilang derita unta tiada duka

Putih bersih lahirnya sinar hitam rambutnya

Baik paras mukanya dan bercahanya

Dua tapak kakinya pernah dikucup unta

Unta hilang derita unta tiada duka

Sunday, August 30, 2009

Alhamdulillah

Petang itu ku buka kelongsong kehidupan............
ku mencari gali kembali sisa-sisa kehidupan lalu yang masih mampu aku ubati agar tidak ku baziri erti hidup ini...............