Monday, September 14, 2009

Dialek Pusaka

Suatu hari aku menyapa sahabatku yang sedang termenung, (beliau berasal dari Pahang)
Salam,,,,,,amboii, lame termenung? kataku sambil tersenyum.
Wslam, eh dah lame ke sampai,? jawab beliau..
saje je boring laaa, hehe.."tambah beliau lagi.
Dia adalah antara sahabat karibku (di zaman aku belajar diperingkat Diploma dahulu, dan kini aku kembali semua ke UPM tetapi tanpa beliau kerana beliau sudah tamat pengajian dan kini sedang bekerja,) yang sangat suka dan berminat untuk bercakap "dialek kelantan" lebih-lebih lagi ketika bersama aku, berbual bersama aku. Selepas berbual beberapa katika, kami ke Bukit Ekspo UPM untuk bersiar-siar sambil merehatkan minda. Ketika sedang berjalan, kami terserempak dengan sebuah keluarga yang juga sedang bersiar-siar di situ. Kami terdengar perbualan mereka yang rancak dan sahabat ku sangat terkejut secara tiba-tiba. Katanya,,,,,,,,, "Wouuuuuuuuu hebatnye budak kecil tuuuuuuuu, kecil2 pun dah pandai cakap dialek kelantan", sambungnya lagi,,,,,,,"aku yang dah besar ni dah banyak kali mencuba, tapi tak fasih2 lagi". kata2 sahabatku itu membuatkan aku tergelak seketika,,,,,,,,,, lantas aku menjawab,,, "Memanglaaaaa budak kecil tu fasih, sebab die anak jati kelantan" balasku sambil ketawa.

1 comment:

Dahlia Nawi said...

ahahaha..sah2 anak kelate takkan tak tau kecek kelate..org cina kelate pun pdi kecek kelate..