Friday, April 16, 2010

Sumitomo Mitsui

Aku perlu membuka akaun bank di Jepun bagi memudahkan segala urusan kewangan ku dan sebagai langkah penjimatan. Begitu jua yang disarankan oleh Furuta-san. Furuta-san memberi tahu tentang proses tersebut dan beliau mempelawa dirinya untuk menemaniku bagi membantu aku untuk urusan tersebut bila masa kami sama-sama free. Tetapi aku menolak pelawaan nya, kerana aku tahu Furuta-san pastinya sibuk dan aku sebolehnya tidak mahu menggangu masa beliau di pejabat. Furutan-san sebenanya telah banyak membantu ku dan aku sangat menghargai kesanggupan beliau tetapi dalam masa yang sama aku mengharapkan adalah lebih baik sekiranya aku mencuba sendirian dan tidak mahu menambah beban kerja beliau. Jadi, aku meminta Furuta-san agar melakar peta secara kasar jalan untuk ke sana (berdekatan Kyodo Station-Train) dan aku akan cuba untuk pergi sendirian. Furuta-san menulis sedikit nota sebagai langkah pertama aku berurusan di bank nanti. Di bank aku menghadapi sedikit kesulitan dalam berbahasa jepun kerana masih terlalu awal staying in japan. Di bank aku menggunakan bahasa inggeris dan Staff di bank tersebut tidak faham bahasa inggeris dan tahu berbahasa inggeris, dan aku pula baru belajar bahasa jepun. Kami hanya saling berpandangan lebih kurang 3 minit lebih sama-sama tidak tahu bahasa apa yang hendak digunakan hahaha (can you imagine that situation?) Walaubagaimanapun, keajaiban berlaku. Alhamdulillah, berkat usaha agaknya dan kami hanya bercakap bagaikan “ayam bercakap dengan itik” tetapi kerana “sikap pegawai itu ingin membantu” maka aku berjaya melalui semua proses dan berjaya membuka akaun bank di Japan. Everything melibatkan semua borang dan hal-hal lain berjaya di atasi, tapi berlaku beberapa peristiwa yang sangat melucukan antara kami semasa proses itu berlaku. Akhir nya kami sama-tersenyum gembira. Selepas itu semasa ingin pulang, hujan turun dan pegawai berkenaan bersusah payah mencari payung dan memberi kepada ku untuk digunakan semasa pulang. Alhamdulillah, walaupun aku redah seorang diri, tetapi akhirnya berjaya jua aku selesaikan. Aku gembira pelbagai perkara, pertama kerana berjaya tidak menyusahkan Furuta-san, kedua berjaya membuka akaun bank dalam situasi sukar berbahasa, ketiga pegawai bank itu begitu mengambil berat tentang pelanggannya sehingga kepada urusan aku ingin pulang semasa hujan, dan yang paling penting ialah “SIKAP MAMPU MERUBAH PERKARA YANG SUKAR KEPADA SENANG”
- Cikgu Zam, Sakuragaoka, setagaya-ku