Friday, April 22, 2011

Sekeping Gambar Dulu

Masihkah kau ingat wahai hati,……

Sambil ku buka folder lama gambar usia umur 20 tahun, ku renung satu gambar yang ku tampal di dinding dulu itu, yang ku tulis pada ketika itu “Kini usiaku sudah mencecah 20 tahun, apa yang harus aku fikirkan” dan semasa detik usia 20 tahun itulah…..hati mahu menyimpan secangkir molekul-molekul madu yang kau semat dalam hati mahu punyai keluarga sendiri pada usia 25 tahun sekilas rapat mahu tempah Sunnah Besar junjungan, itulah hajat mu wahai hati.

Kini, cuma tinggal 74 hari sahaja lagi, usia akan mengetuk pintu nombor 26. Nampak gayanya, salah satu dari molekul dalam secangkir madu itu mungkin gagal. Mungkin. Kerna kian makin hampir tinggalkan nombor 25 itu. Mustahil dengan baki tolak campur 2 bulan ini untuk selesaikan misi Totemo Ooki ini.

Aku pasrah, redha dan sedia menangguk hikmah-hikmah yang mahu datang. Sekeping gambar bersaiz megabit kecil yang penuh liku warna makna apa itu “Muhasabah”.

4 comments:

Cikli said...

salam cikgu zam,

untuk speed up things.
tukarkan perkataan molekul kepada dna.... mungkin berkesan atau terkesan..

haha...jgn mare.
semoga yang baik dirancang dikabulkan Allah jua.

Nieza said...

ohh muda lagi tu cikgu zam...semoga apa yg dihajati dimakbulkan Allah...amin

Werdah said...

Assalamu'alaikum

makcik doakan semoga usaha baik itu dipermudahkan.. selamat memanfaatkan umur yang dianugerahkan itu sebaik-baiknya. InsyaAllah akan baik jadinya..

Cikguzam said...

salam cikli,
Terima kasih doa dari Tuan, sangat SSDl hargai...... Arigatou ne.

Salam Nieza,
Emmm muda ke, tapi rasa dah macam makin tua lah. Thanks doa dari Puan.

Salam Werdah,
Terima kasih banyak-banyak buat makcik kerana mendoakan kebaikan untuk hamba yang lemah seperti saya ini. Sudah lama tidak mendengar khabar dari makci. Semoga makcik sentiasa sihat walafiat, Amin.