Thursday, March 28, 2013

Sakura Hati

Terbayang menungan didagu seketika dulu-dulu baru dari secebis memoir indah di Sakuragaoka, Setagayaku. Pernah ku mencoret antara kenangan indah di bawah pepohon zelkova di saat gugurnya lamah ayu daunnya disebalik sejuk salju cuaca musim bunga itu. Kisahnya masih DI SINI. Tempat berkelana mencari ilmu baru. 

Terbayang antara hajat disemat ketika menungan di bawah pohon itu....suatu hari nanti ingin ku bantu dan bantu pada insan memerlu, andai peluang nan ruang terbuka menuju. Alhamdulillah, setelah kian didaki, cemuhan diberi ambil lagi, dan dedugaan kian ditempuhi....., ruang muang kembali datang bersama sinar tak sepi. Mungkin benar kata Nihonsei... "Isshokenmei benkyoushita node...yoku wakarimashita". 

Seperti juga dalam Islam, para cendekiawan seringkali bertutur "Wahyu yang benar datang daripada sumber yang tepat, sekali-kali tidak akan menyalahi akal manusia yang rasional". Indahnya dapat berbakti sebelum ku tinggalkan pergi nanti. Titik.

                                     


2 comments:

hana said...

salam zam.... wahhh hebat adik akak nih... cemerlang gemilang terbilang! idop lg ke slogan tu? hihihi... lepas nih leh la jemput zam ceramah kat skola akak eh.... hehehe

Cikgu Zam said...

Wslm kak hana... Saya tidaklah hebat pun... Cuma rasa bersyukur dikurniakan peluang untuk berbakti sebelum kita tinggal pergi. Bersama memartabatkan insan malang ran ourang bernasib baik... InsyaAllah.