Tuesday, November 27, 2012

Kotoba Yang Isshouni

Yang lalu minggu. Semasa menjaga SPM pernah sesekali  atama  pening berhalintar, sedikit macam melayang. Mungkin dek kerana sudah minggu-minggu sebelumnya banyak menjaga malam dek kerja yang meruah datang.  PiBiEss  sampai 3 kelas yang meliputi 2 kelas evidens terbanyak dan seluruhnya hampir mencecah perlu tanda enamribu lebih evidens dicampur lunaskan terjemahan sumatif klik-kekliking dilaman maya. Dtambah pula siang dan malam "menjunguk kaji soalan SPT SPM. Mujur tidak rebah di dalam awasi putraputri Sarawak menggores jawapan di dewan.   Alhamdulillah syukur pada Allah kerana isteritercinta, tersayang teriloveyou banyak membantu, suap sokongan dan suburkan hati bertaman. Sesekali terkenang jemputan khas pulang untuk membawanya ke mari bersama Malaysiairlines. Thanksssayang. Abang sangat mencintaimu. Selesai kotoba perenggan satu. 

Kini, tugas awasi SPM menjenguk musim-musim akhir. Hati tak sabar mahu pulang terbang ke bumi Malaya Seberang. Pun begitu minggu baru ini, tidur nyaman di suatu dua malam, kedatangan mimpi arwah MaSedara yang kunjung dilaman tidurku sungguh unik dan menarik. Arwah bersoal tentang majlis khas untuk anaknya dengan hidangan yang sungguh lazat. Saya sempat rasa semasa santap disebelah kanan nya. Berlaku di gelegar beranda kayu lama bertangga kayu. Itu yang jelas masih ingat. Sejenak kemudian, mimpi bersambung cerita kedua. Ia tetang atul Farhana. Seorang muslimah bagus yang jernih iman dan perwatakan nya. Tapi mimpi itu membawa bicara atul Farhana sekarang dalam kesedihan dan macam kesusahan. Tersedar, lalu sebagai teman aku hanya mampu mendoakan agar ia bukan kenyataan. Semoga atul dalam yang baik-baik belaka sokmo kali. Perenggan peringkat tengahan.

Yang ketiga tentang ucapan terima kasih kepada pihak luar, yang sudi menjemput saya untuk menyampaikan ceramah motivasi dan  mengendalikan solat hajat berjemaah serta bacaan Yasin bersama murid-murid yang pada ketika itu beberapa hari mahu mencecah PMR dan kediannya SPM. Kalaulah anda merenung tiga yang terutama itu wahai murid-murid itu....... InsyaAllah kiranya ada jemput lagi, saya hungga kembara pergi lagi, biar di mana saja, asalkan tubuh badan sihat dan termampu. Indahnya hidup dalam berkongsi.










3 comments:

Cikli said...

Ustaz TRW...

Cikgu Ayu said...

Semoga terus cemerlang & gemilang pada mada hadapan cikgu...

Cikgu Zam said...

Salam Cikli,
Sungguh ilmu dan iman ini sangat lah nipissss....

Salam Cikgu Ayu,
Terima kasih diatas doa cikgu ayu, semoga cikgu jua cemerlang di masa depan, InsyaAllah ameen.