Wednesday, August 10, 2011

Cinta Antara Benua

Abdullai sahabat benua Ghana, menceritakan betapa tinggi harapanyan untuk membantu masyarakat Ghana dalam usaha kesedaran dan penyelidikan pertanian. Kini Abdullai berada di tahap dan tempat yang tinggi. Yang sangat kagum dan wajar puji hamba Allah ini adalah kekuatan istiqomahnya dalam mencari ilmu dan beribadah. Suka bawa Obento sendiri ke masjid untuk buka puasa semasa di bumi orang dan tidak kisah walaupun terpaksa makan tanpa teman di bucu tiang bangunan masjid sambil lempar senyuman. Bila berkenalan ternyata kamu Hati kamu sangat baik dan boleh dicuri ambil buat teladan.

Di pedalaman Mexico, kini kawan-kawan senegara Alex masih ada yang belajar di sekolah bawah pohon serta seorang guru di bawah sepokok teduh. Semoga kejayaan Alex kelak akan dapat membantu memartabatkan insan-insan susah itu. Saya hormat kamu Alex kerana kamu juga hormat Islam saya.

Orient dilengan sendiri pada saat ini. Mungkin sesiapa yang punyai mata wang Yen dan aset beberapa gram emas akan tinggi motivasi untuk jual emas pada pasaran harga saham sekarang. Ya, nilai harga tengah naik di saat sekarang. Tapi malangnya bagi saya yang tiada langsung kepingan logam kuning itu. Yen Japan juga sudah sangat sikit, minggu lalu-lalu di saat sempit, telah saya jual mata wang itu biarpun pada harga sedang jatuh nilaian lebih rendah. Tapi ia bukan halangan buat kita-kita untuk tidak isi kotak minda dengan ilmu sentiasa terbaru tentang maklumat ini. Takpalah, memang hidup ini kadang-kadang kita perlu cari hikmah melalui ujian sebegini.

Altoro dari Peru dan pasangan bentangnya sedang berusaha "menyelami lautan dalam" untuk benar-benar menggegarkan promosi perusahaan anchovy (bilis) dan produk-produk berkaitan anchovy. Altoro menegaskan satu elemen penting yang berjaya mengyakinkan ahli-ahli dewan pada ketika itu ialah dengan menghuraikan khasiat unggul yang terdapat pada anchovy lalu telah sentap semangat yang ramai-ramai agar ajaklah masyarakat meminatinya.

Mungkin Yuki san masih bersama keluarga datuk neneknya meratapi kemusnahan simbahan dasyat itu. Semoga membangun semula dengan lebih baik.

Rezeki banyak atau sikit, bukan halangan buat semua khalifah untuk menunaikan tanggungjawab. Di dunia serata masih ramai sangat-sangat yang susah dan masih merana. Terutama saudara kita di Palestin sana. Kami-kami sayang kamu. Kamu-kamu selalu didoai kami-kami. Cinta antara benua.

3 comments:

Cikli said...

berbagai cerita di berbagai benua, semuanya ujian dari Allah untuk iman yang mantap. semoga kita lulus

abu muaz said...

salam ramadhan /

Cikguzam said...

Salam Cikli,
Semoga menjadi ikhtibar dan teladan buat kita semua untuk baiki cara hidup kita bersama.

Salam Abu Muaz,
Salam Ramadhan Al Muabarak buat tuan sekeluarga.