Wednesday, September 14, 2011

Kiasan Sinkopasi....Memoir Luka Tadi

Umpama, telah kita mendayung sampan buruk melalui cabang-cabang anak sungai yang berbeda bagai, memasang bubu sebenar milik sendiri dan menanti kiranya ada rezeki. Sehingga lenguh bahu dan kaki bagai diserang akamsia biasa-biasa. Ini hari, Alhamdulillah ada rezeki dan dapat hasil. Yang agak lumayan dan cukup menyenangkan.

Tapi terpaksa saya lepaskan kerana permintaan dalam sinis penghinaan daripada seorang yang terlibat dalam projek mega 5-6 bulan itu. Berat tapi saya dalam sedih perlu lepaskan. Ya Allah, gantikanlah yang lain buat hamba ini. Sesungguhnya Engkau Maha tahu terhadap apa yang menimpa aku dalam tawaran ini hari, dan juga penyelewengan maksud dari yang pura duka nestapa itu. Ya Allah, Engkau sangat faham tahu apa erti yang berlaku tadi. Engkau tahu betapa tawaran tadi mengapa dalam berat aku terpaksa tolak buang. Terima kasih Bos Projek yang membuat tawaran dan sangat saya hargai, dan cincang kasih kepada seorang orang dalam yang menghulur pedang serampang dua bucu. Ya Allah, ingin ku bertanya, benarkah tindakan Sinkopasi yang terpaksa aku ambil ini? Biar sukarrr pedih melihat isi gelemair di kelopak kornea mata sebalik kebuk anterior, aku akan mahu sahaja capai pendayung lama.

Kini, ku mendayung lagi sampan sendiri dan mencari lain rezeki biarpun laluan itu bersifat kanalikulus. Ya,kanalikulus.

* Sinkopasi (mengubah irama), kebuk anterior (bahagian yang terletak antara kornea dengan iris dalam bola mata), kanalikulus (saluran atau laluan yang sangat sempit)

3 comments:

SangKunang said...

salam boh.. sapik sangkunang nih..

ni blog kawe so lagi.. hehehe...

salam ukhuwah.

SangKunang said...

http://7penyamunbukit7.blogspot.com/

Cikli said...

naik serban medula oblongata ku cuba memamahi cerbis tulis puitis ini