Sunday, April 25, 2010

Basikal Tua yang Muda




Diri membuat keputusan untuk membeli basikal tua yang muda ini kerana beberapa sebab yang sangat penting. Untuk ke masjid solat jumaat adalah sangat jauh (perlu naik basikal atau jalan kaki selama 15-20 minit ke Kyodo Station, dan kemudiannya menaiki train dari Kyodo ke Yoyogi Euhara). Lagipun kelas pada hari jumaat bermula 9 am sehingga 12.10pm dan ini memerlukan aku cepat utk ke masjid yg terletak jauh dari sakuragaoka. Sambil itu dapat digunakan untuk keluar membeli barang atau bahan mentah. Pelbagai urusan juga yang perlu ke sana-sini dan amat sukar sekiranya tiada transport. Boleh juga aku ronda-ronda menikmati pemandangan yang pelbagai ragam sambil melayan rindu-rindu Malaysia. Aku harap dapat membawa basikal "sahabat tercinta" ini pulang ke kampung halaman nanti sebagai kenangan di di hari depan. Semoga impian jadi kenyataan.



15 comments:

Melatidaisy said...

salam ziarah..

semoga impian cikgu zam nak bwk balik basikal tua yg muda itu ke malaysia menjadi kenyataan..sentimental value tu kan..:)) semoga dirahmati Nya selalu ..

cikmanggis said...

salam zam..makcik tumpang seronok melihat gambar-gambar zam kat blog ni..anak makcik pun beli basikal kat cork tapi jap je kena curi..semoga berjaya dan selamat semuanya:)

semiey said...

salam sek kitow..kemah sikal demo...buh nombor plek la..baru ganah po woh lanah..po basikal lesen doh tu..beyeh sekkitow

"Jupo Tegur,Jange Pecoh" sek kitow

Cikgu Zam said...

salam melatidaisy,
terima kasih di atas doa saudari, hanya Allah yang mampu membalas jasa baik saudari.

salam cikmanggis,
Ohya ke,,,, bimbang gak saya andaikate hilang sebelum di bawa pulang. Harap2 selamat la kan.

salam semiey,
mie, basikal kesayangan kawe sini ni hehhe. Dio lah membawa kawe g masjid setiap Jumaat. Ingat nok bui namo ni...... (",)

Annur_syahmah said...

salam..ish..ni buat sy jelesni..(^^,)..come basikal2...jange bawak balik 1 jah malaysia...=P

Solehah said...

semoga jadi kenyataan la cikgu..

Anonymous said...

aku seronok tgk kau senyum... Insylh, murah rezeki... cantik basikal... =) -fairul-

Cikgu Zam said...

salam Annur syahmah,
basikal jepun yang ala ala basikal tua tanah melayu zaman dulu kala. sekadar sebuah basikal tua.

salam solehah,
Amin, amin, amin, amin,amin,amin,amin,amin,amin,amin,amin,amin,amin

salam Firul,
eh , manis ke senyuman patik ni?? tapi knp ramai insan2 di dunia cakap patik ni garang,. Wouu bangga nyee ade org cakap patik senyummmmm, (",)
teringat saat membeli bagasi bersama fairul dan firdaus di the mines....... hahhah. Nostalgia

Anonymous said...

engkau garang? huhuhu... sepanjang aku knl ko, x penah pun tgk ko garang... muka je garang kot, tp hati baik... hehehe... aku ade save gambar ko dgn basikal tu... aku tunjuk kat jemi dgn syafiq... hehehe... -fairul-

Azian said...

Salam Cikgu Zam,
Sudah mula menampakkan perkembangan yg baik bukan? Sekurang-kurangnya ada sesuatu yg dpt menggembirakan ketika di sana.
Kumpul segala kenangan di sana utk dibawa pulang termasuk basikal yg bakal menjadi teman setia itu. Suka menatap gambar-gambar Cikgu Zam di sana. Nanti upload byk2 yea utk dikongsi bersama......

Cikgu Zam said...

salam Fairul,
thanks sbb sudi kongsi gambar tu nagn kawn yg lain. emm sebenarnye aku hanya insan biasa je, just an ordinary person. Bkn ape nikmat sbnrnye klu kita dapat tolong orng ni, nikmat yg sukar nak digambarkan denga kata2, tapi hati kita dpat merasa. Bile kita tolong org, dan org tu lebih berjaya dari kita...maka itu yg lebih nikmatnya, wlpun kita hanyamemerhatikan kejayaan mereka dari jauh, kita mampu tersenyum.

salam kak Azian,
Firstly, thanks kerana melawat saya di sini. Emmm saya harap basikal tua ni setia menemani saya dan saya mmg ingat nak bawa die balik malaysia pun nanti. Ohya InsyaAllah saya akan post lagi gamabar yang lain di masa akan datang. Doa saya semoga akak juga sentiasa baik2 dan gembira di sana, Amin.

semiey said...

salam...wi namo gapo pung,namo kawe ko...haha..kemah doh tu..nati demo wt kwlik cni leh g stadium keramat ...gendon duo la...ko guano..

kak ijan said...

Salam cikgu,
Basikal tu memang membantu urusan. Kak Ijan pun ada satu. ada raga macam itu juge. Cuma lama dah tak mengayuh. hehehe

Cikgu Zam said...

salam semeiy,
hahah bulesssssssss, kito gendon duo pun beres g makey kepok petea2ko guano.... kawe pun lamo doh tok pekeno kepok niii..sabar je lah dulu.

salam kak ijan,
ye kak ijan, basika ni mmg byk membantu saya, lebih2 lagi nak ke kyodo stesen nak g masjid tu, klu takde basikal nampak gayenye tak sempat la saya nak dengar khutbah dan solat jumaat sbb kelas ade selum tu, so lepas kuliah terus saya "cabut".. hehe

semiey said...

beyeh sek kitow,wat balik la nati kito modified uboh ekjoh ko baru kemah....jepun xdok kepok lekor ko..leh wat bisnes tu
beyeh sek kitow